Isi Hati Seorang Gadis Biasa

Jumaat, 13 Mac 2015

SELAMAT TINGGAL, KENANGAN

Selamat tinggal, kenangan.
Selamatlah kau bersemadi dihati ini.
Usah munculkan dirimu lagi.
Aku kini sudah kembali. 

Selamat tinggal, kenangan.
Kau masa silam bukan masa depan.
Pergilah jauh, usah kau toleh belakang.
Aku kini sudah melangkah jauh ke hadapan.


Bismillahirrahmanirrahim....
Dengan bangganya disini, saya isytiharkan saya kini sudah bebas dari kenangan. Mungkin tiada siapa yang  pedulikannya tapi saya bangga dengan diri saya sendiri. Seorang gadis yang bertahun-tahun diselubungi peristiwa hitam dalam hidup tapi kini sudah mampu tersenyum mengenang kisah silap. Bila diingat beberapa tahun lepas, saya tidak mampu mengenang satu pun kenangan bersama arwah. Pasti bergenang air mata ini. Tapi tidak lagi kini.

Berbaloi sungguh pengorbanan saya demi untuk mengangkat diri sendiri bangun tanpa bantuan orang lain. Salah satu cara yang saya lakukan adalah dengan membuang segala kenangan-kenangan bersama arwah. Gambar, cincin, hadiah-hadiah arwah, satu pun tiada dalam simpanan saya. Memang perit pada permulaannya tapi saya yakin pada hikmah Allah Taala. Dan kini saya rasa manisnya keredhaan dan manisnya hikmah disebalik semua yang terjadi 4 tahun yang lalu.

Saya berjumpa dengan pelbagai jenis manusia yang banyak mendewasakan pemikiran saya. Manusia yang datang dan pergi. Saya mula mengenali mana kawan, mana lawan. Saya kini mampu menilai buruk baiknya apa yang saya hadap sekarang dan in sha Allah dimasa akan datang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan