Isi Hati Seorang Gadis Biasa

Rabu, 25 Jun 2014

Siapa kita dihati anak-anak?

Bismillah, pembuka bicara. Segala puji bagi Tuhan sekalian alam. Sembah dan salam kehadrat junjungan besar Nabi Muhammad saw.

Alhamdulillah. Masih lagi diberi kesempatan mencoretkan sesuatu didinding ini sebagai pengganti hati ini. Setiap insani di atas muka bumi ini memerlukan sesuatu atau seseorang bagi ia meluah apa yang terjadi dalam hidupnya.

Ada yang memilih untuk menceritakan pada seseorang. Ada yang memilih untuk berdiam diri namun bahaya tetap ada dalam kedua-dua situasi.

Apabila kita meluah pada orang sekeliling, kita sendiri tidak tahu sampai bilakah ia akan tetap menjadi simpanannya. Manusia mempunyai hati yang berbolak balik. Pendiriannya tidak tetap. Baik didepan, belum tentu baik dibelakang. Ahli keluarga belum tentu menjadi peti kebal rahsia kita. Sehingga kita sendiri tidak tahu siapa yang perlu dipercayai didunia ini.

Bila meluah pada ibu bapa, persaingan akan wujud antara adik beradik. Tak dinafikan setiap keluarga akan mengalami situasi ini. Oleh kerana itu, ada pertelingkahan atau pemberontakan dalam jiwa anak-anak. Manusia mana yang sempurna? Ibu bapa belum tentu mampu adil dengan kesemua anak-anaknya. Cuma yang pasti mereka melakukan sehabis baik. Tapi dipenghujungnya pasti ada yang terluka.

Rasulullah saw mengajar kita menjadi seorang kawan kepada anak-anak bila sampai waktunya. Bukan sahaja untuk mendengar tapi bertanya. Lain anak, lain ragamnya.

Bila luah pada kawan-kawan, persoalan yang pasti muncul, 'Adakah kata-kata ini akan terus ke telinganya tanpa perlu persinggahan dibibirnya?' Mungkin apabila menjadi keperluannya sahaja atau berubah apabila dihatinya sudah terpalit warna hitam. Apabila mereka-mereka ini sudah mempercayai orang luar, pasti ada yang tak kena pada keluarga itu. Bukan untuk menyalahkan ibu bapa tetapi berilah sedikit ruang dan waktu supaya golongan ini merasa apa yang tidak pernah dirasainya. Golongan ini sebenarnya sangat memohon diberi kesempatan oleh ibu bapanya untuk menajdi teman yang setia seperti teman-teman yang lain. Dimana ibu mereka bertanya, 'Macam mana sekolah hari ni?', 'Dekat sekolah tadi makan apa?', 'Kawan-kawan macam mana?'. Apabila perkara ini terjadi, percayalah ibu bapa semua, kalian didalam bahaya. Anak-anak akan mudah terpengaruh dengan perkara yang belum tentu baiknya.

Ada juga yang memilih untuk menulis. Seseorang yang sentiasa memegang pen dan kertas inilah insan yang sentiasa terluka. Dihatinya sentiasa dirundung sepi. Matanya sentiasa berkaca. Seseorang yang sentiasa mahukan kedamaian. Malang sungguh nasib si dia ini. Tiada lagi seseorang yang dipercayainya. Hilang sudah tempat meluah. Tiada siapa memahaminya. Bagi golongan ini, hanya dirinya sahaja yang mampu menjadi teman terbaik. Kadang-kadang orang sekeliling melihat dia sebagai anti sosial, tak berkawan. Tapi ketahuilah bahawa golongan ini sangat menjaga dirinya. Dia tidak mahu terjebak dengan adegan-adegan mengumpat mak cik sebelah rumah, tidak mahu orang ramai melihat dia seorang yang terbuka. Biar ada rasa malu pada orang sekeliling bila berdepan dengannya.

Karakter-karakter ini diolah berdasarkan pemerhatian saya semata-mata. Saya tidak pernah mendalami ilmu psikologi manusia walaupun memang itu impian saya sejak dibangku sekolah. Jika ada kesilapan, mohon dimaafkan. Saya hanya penulis naif yang hanya mampu berkata apabila terlintas.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan