Isi Hati Seorang Gadis Biasa

Ahad, 10 Februari 2013

Perginya Dia -Part 2-



Seperti semua sedia maklum, entri kedua ini adalah kesinambungan entri Perginya dia -Part 1-.
Saya ingin meluahkan segalanya disini.
Izinkan saya....

Pemergian arwah membuatkan saya sedar betapa perlunya kita menjaga hati orang tua.
Walaupun permintaan mereka hanyalah sebesar zarah, 
sebagai anak, kita harus memenuhinya jika mampu.
Ayah saya sudah menjadi anak yang terbaik untuk arwah.
Walaupun ayah hanyalah anak tiri arwah.
Permintaan arwah untuk bercuti di tepi pantai telahpun ayah penuhi setahun yang lalu.
Arwah sememangnya mencintai suasana yang tenang dan damai.
Ayah telah membawa arwah ke Cherating untuk bercuti di tepi pantai.
Kami menginap untuk 3 hari 2 malam. 
Pada malamnya kami berjalan ke tepi pantai mencari udang. 
Seronok bila kita dapat memenuhi permintaan seseorang.

Lebih kurang dua minggu sebelum arwah meninggal, 
ayah bawa arwah ke Pekan, Pahang untuk melihat kubur susur galur keturunan arwah yang berada disana.
Lama juga arwah menyatakan hasratnya untuk ke Pekan.
Tercapai juga akhirnya. 
Alhamdulillah.... Ayah saya memang anak yang baik.
Semoga saya juga mampu untuk menjadi anak seperti ayah saya. 

Terlalu banyak kenangan bersama arwah.
Masa kecil-kecil dulu, saya selalu minta telur separuh masak dan teh o panas dan diletakkan didalam piring.
Saya akan hirup air tersebut sehingga habis.
Barulah saya akan ke sekolah tadika.

Jika ada kelapangan pula, saya akan mengikut arwah ke ladang.
Dengan moto buruk Honda Cup bulat arwah, saya akan duduk didalam raga sambil menyanyi.
Sewaktu arwah kait buah sawit, 
saya akan memakai sarung tangan dan bawa raga ke hulu hilir
mencari buah sawit yang lerai.
Kenangan tu selalu saya sebut-sebut depan arwah ketika hayatnya.

Arwah sememangnya seorang yang suka bercerita.
Saya suka mendengar cerita zaman-zaman dulu dari arwah.
Walaupun sebenarnya itu cerita yang sama arwah cerita setiap kali balik kampung.
Tapi saya dan adik-adik tetap buat-buat tak tahu.

Saya bertuah kerana mempunyai atok yang penyayang seperti arwah.
Arwah selalu bertanya soal pelajaran kami adik beradik.
Kasih sayang arwah yang tak ada belah baginya.
Apa sahaja yang kami pilih, arwah akan sokong.

Adik lelaki saya sememangnya aktif bermain bola.
Arwah pula seorang yang tak menggemari bola.
Apabila adik saya dinobatkan selaku Penjaring Terbanyak pada satu kejohanan futsal,
saya beria-ia menceritakan pada arwah dan arwah cukup berbangga dengan adik saya.
Arwah membelikan kasit bola yang baru untuk adik saya.
Arwah sendiri yang mahu ke Al-Ikhsan untuk memilih.
Semuanya gara-gara bimbang ayah akan membeli kasut yang murah untuk cucu lelakinya itu.

Sayu hati bila saya masih lagi tersasul menyebut nama arwah.
Paling menyayat hati bila nenek perasan yang saya masih tak lupakan arwah atok.
" Kakak ingat atok lagi ya?"
Saya hanya diam. Tak mahu menambah lara nenek.

Saya balik ke kampung beberapa hari selepas arwah meninggal.
Mengemas bilik arwah dengan penuh air mata.
Kereta arwah yang diparkir didepan rumah turut membuat hati saya runtun.
Saya basuh kereta arwah.
Dulunya arwah tak pernah benarkan saya membasuh.
"Biar atok basuh. Nanti kak yong penat."
Macam tu lah selalunya.

Tapi sekarang, bila balik kampung sunyi je rasa.
Sejak arwah meninggal, saya tak jejak kaki ke Teluk Chempedak.
Terbayang-bayang lagi kelibat arwah duduk di tepi pantai.
Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh 
Wan Sulaiman bin Wan Daud.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan