Isi Hati Seorang Gadis Biasa

Khamis, 14 Februari 2013

Aku Tahu Mengapa Burung Didalam Sangkar Menyanyi


Aku tahu perasaan burung didalam sangkar
Bila matahari terang benderang diseberang bukit sana,
Bila angin sepoi didedaunan hijau,
Dan sungai deras jernih ibarat kaca.
Bila bersiulnya burung lain,
Dan kembang putik berbunga,
Dan wangianya memukau,
Aku tahu apa perasaan burung didalam sangkar.

Aku tahu mengapa burung didalam sangkar mengibarkan sayapnya,
Sehingga cedera, luka berdarah pada besi,
Ia perlu pulang ke batang sangkar dan bergayut,
Kala lena, itu jua tempat jantungnya berdenyut.
Perih dan parut lama pasti ia ingat,
Aku tahu mengapa burung didalam sangkar kibarkan sayapnya.

Aku tahu mengapa burung didalam sangkar menyanyi.
Sayapnya luka dan punggungnya letih,
Bila bersiul maka bebaslah,
Bukan lagu gembira atau lagu untuk menari,
Tetapi doa dari dalam lubuk hati,
Mohon kepadaNya ia terbang kembali,
Aku tahu mengapa burung didalam sangkar menyanyi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan