Isi Hati Seorang Gadis Biasa

Ahad, 10 Februari 2013

Perginya dia. -Part 1-

Semenjak saya melapor diri untuk semester baru ini, saya tidak mempunyai kesempatan untuk pulang ke rumah ibu dan ayah. 
Untuk telefon bertanya khabar pun saya sudah tidak sempat. 
Terlalu sibuk dengan duniawi.
Mujur ada seorang insan yang sering mengingatkan saya untuk telefon mereka dikampung.
Pada 18 Januari 2013, saya menelefon nenek dikampung.
Tapi hampa! Tiada siapa yang menjawab.
Saya bertanya ayah di Temerloh.
Barulah saya tahu bahawa atok dan wan ke rumah pak long di Bentong untuk menghadiri majlis cukur jambul cicit atok.
Keesokkan harinya, saya terlalu sibuk dengan tugasan-tugasan sehingga terlupa untuk bertanya khabar ayah dan ibu dirumah.
Tepat jam 12 malam, saya meletakkan kepala diatas bantal untuk menghilangkan lelah.
Tidak sampai 20 minit mata ini terlena, satu khidmat pesanan ringkas saya terima dari ayah.
" Atok tak sihat. Ayah nak hantar pergi hospital."
Ya Allah, tuhan sahaja yang tahu perasaan saya ketika itu.
Tangan saya menggigil memegang telefon bimbit.
Air mata sudah bergenang tapi saya masih tahan.
Hati ini sudah tidak keruan
kerana saya cukup kenal siapa atok saya.
Dia tak akan ke hospital walau macam mana pun tapi bila dia sudah suruh hantar ke hospital,
itu bermakna dia benar-benar sakit.
Sepanjang malam saya tidak mampu melelapkan mata. 
Saling berbalas pesanan ringkas dengan ayah bertanya khabar atok.

Pada jam 4 pagi, saya mendapat berita atok sudah dimasukkan ke wad dan berada didalam keadaan stabil.
Barulah lega sedikit hati ni.
Selepas subuh, saya menyiapkan kembali tugasan-tugasan sehingga jam 10 pagi.
Saya menelefon ayah bertanya khabar atok.
" Atok dah sihat sikit nampaknya. Elok tengah makan mee goreng tu."
Alhamdulillah....

Pada jam 2 petang, saya menelefon kembali ayah.
Lama panggilan saya dibiarkan.
Seperti ada yang tidak kena. 
Ayah : " Iya, kak."
Saya : " Atok macam mana?"
Ayah : (Diam) " Nantilah ayah cerita."
Saya : " Kenapa tak cerita sekarang?"
Ayah : "Ayah tak tahu macam mana nak cerita. Nanti ayah pergi tengok"
Saya : " Ayah, atok mana? Atok okay tak?" 
Ayah : " Nanti ayah call balik boleh?"
Saya : " Ayahhhh..... Atok okay kan?"
Saat ini air mata saya sudah laju turun. Setiap pertanyaan saya tiada jawapan sehinggalah saya terdengar suara adik perempuan saya dari belakang.
Adik : " Ayah, doktor cakap nafas atok dah berhenti."
Ayah : " Ya Allah!"
Dengan penuh ketakutan dan kebimbangan, saya mencelah.
Saya : " Ayah, kakak nak balik. Kakak nak balik."
Ayah: " Awak belajar, kak."
Terus ayah meletakkan telefon. Terus saya hilang arah. Menangis tak henti-henti.
Telefon ibu, ibu tak angkat.
Telefon adik, adik tak angkat.
Telefon ayah, ayah tak angkat.
Saya juga kenal sikap ayah saya. Dia takkan buat saya risau. Dia tak mahu saya fikirkan perkara lain selain belajar. Tapi untuk hal-hal begini, mana mungkin saya duduk diam.

Akhirnya adik menjawab panggilan saya.
Saya : "Hello.... Hello...."
Adik : "Ayah cakap lah..." 
Ayah : "Awak cakap lah...."
Adik : " Orang takutt..."
Saya : "Hei, cakaplah. Jangan buat kakak macam ni."
Ayah : "Hello, kak." ( Ayah berlagak tenang)
Saya : "Atok macam mana?"
Ayah : "Doktor tengah periksa atok. Awak jangan risaulah. Tak ada apa-apa tu."
Saya : "Akak nak balik ye?"
Ayah : "Tak pe ke? Baliklah kalau nak balik sangat."

Selang beberapa saat, ibu pula menelefon dengan tangisan.
Saya : "Atok macam mana, bu?"
Ibu : "Ibu tak tahu. Doktor cakap nafas atok dah berhenti. Ibu takut...."
Saya : " Kakak balik sekarang ya?"
Ibu : "Boleh ke? Kalau boleh baliklah cepat."

Saya terus bersiap pulang ke Temerloh serta merta.
Balik sehelai sepinggang. 
Tak terfikir apa-apa dah.
Naik bas pukul 3 sampai hospital 5.30 petang.
Dengan sepanjang perjalanan asyik hujan, ditambah dengan keresahan hati, 
memang bertambah lambat perjalanan itu saya rasakan.

Sampai sahaja di hospital, semua adik beradik ayah sudah berada disisi atok.
Terduduk, terdiam saya melihat keadaan atok yang tak sedarkan diri itu.
Saya cium tangan atok berkali-kali dengan harapan dia tahu saya sudah balik.
Orang ramai sudah mula membaca yassin. 
Nenek mengajar atok mengucap kalimah syahadah.
Tak berhenti air mata ini turun.

Saat semuanya kian reda, saya mengambil keputusan balik ke rumah sebentar mengambil pakaian.
Prosedure di Hospital Sultan Haji Ahmad Shah begitu ketat.
Saya bertekak dengan 'pak guard' di lobi kerana mereka tak benarkan adik saya dibawah umur untuk naik ke atas berjumpa atok.
Sedangkan doktor yang merawat atok sudah memberi keizinan untuk membawa seluruh ahli keluarga untuk naik berjumpa atok.

Akhirnya mereka mengalah dan membawa saya dan adik naik menggunakan lif staff.
Sampai sahaja di wad atok. Saya lihat kain langsir wad menutup katil atok.
Saya mula perlahankan langkah yang tadi mulanya dengan langkah seribu.
Allahuakhbar! 
Inalillahiwainnaillahirojiun.
Atok telah pun menghembuskan nafas.

Saya terus memeluk ayah.
Atok yang menjaga saya sejak kecil telahpun meninggalkan kami sekeluarga.
Allahuakhbar. Sempit saya rasakan dada ini tatkala melihat kain sudah pun menutup wajah atok.
Sepanjang proses membawa balik jenazah, saya masih disisi arwah.
Saya berada di bilik mayat sementara menunggu arwah dimandikan dan dikafankan.
Saya mencium dahi arwah dengan penuh kasih sayang.
Saya berada didalam van jenazah memeluk keranda sepanjang perjalanan ke Bentong.
Saya tetap berada disisi jenazah sepanjang waktu di tanah perkuburan.
Saya tak mahu terlepas satu pun perkara seperti mana saya terlepas pada arwah Shah dulu.

Semuanya telah selamat.
Arwah menghembuskan nafas pada 6.15 petang di Hospital Sultan Haji Ahmad Shah, Temerloh.
Dikebumikan di rumah anak arwah di Felda Mempaga 1, Bentong pada jam 11.15 malam.

Al-fatihah.

2 ulasan:

  1. Kalau sy dah jge dah d cc,xpk dah sal blaja ape.mcm arwah nenek,smmguu xg class jge arwah kat hkl,n hoshas,,y mngenai hoshas mmg procedure dye mcm tu,kalau nak masuk kanak2 kne minta izin pemantau n sister ape dulu,bru blh lpaskn,tu pun ikut blakang.sbb xnk ade org lai n pertikaikan knp blh bwak plak knak2 naik. ;) doa lah byk2 utk arwah yer..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih sbb sudi membaca. :)

      Arwah sakit terlalu sekejap. Jam 4 pagi dimasukkan diwad dan disahkan stabil. Arwah blh bangun, makan, bergurau dgn cucu2. Pd jam 2 ptg, degup jantung arwah mula menurun. Doktor cuba menyelamatkan sehabis boleh. Jam 3.30 ptg, arwah disahkan stabil namun tidak sedarkan diri. Jam 6.15 ptg, arwah pergi meninggalkan kami. Jika arwah sakit berpanjangan, memang sy sudah menjaga arwah dr awal lagi. Alhamdulillah...arwah sakit tak lama. Allah permudahkan segala urusannya. Terima kasih sekali lagi krna sudi membaca. :)

      Padam